Thursday 19 April 2012

Kasih Ibu sampai ke Syurga :')


                                           Akak sayang mak kerana ALLAH :')

Assalammualaikum semua (^_^)
Apa khabar?Sehatt takk?Yang takk sehat cepat2 makan ubat okeyh..Heee :))
    Harini lukisan hati saya seperti d atas tu berdasarkan dr apa yg sy lihat sendiri :')
Mungkin nampak macam menunjuk2 or,berlagak  or ll.
   Tapi apa yg saya tulis harini berdasarkan apa yg saya nampak,saya dengar,saya tengok dan saya rasakan sendiri..
                        *^^ (( Kasih ibu sampai ke syurga..))^^*

Apa yg korang paham mengenai ayat d atas ni?Kasih ibu berpanjangan?Kasih ibu amat bermakna?
      Bagaimana pula dengan kasih ayah?Adakah tidak bermakna sama sekali?
                  Ataupun sebenarnya kasih ayah cuma kecil berbanding kasih ibu?
       Ataupun sebenarnya kasih ayah juga bermakna tapi tetap tidak boleh melawan kasih ibu terhadap anak?
Bagaimana pula kasih seorang anak terhadap ibu dan ayahnya?
  Adakah setanding dengan kasih ibu dan ayah terhadapnya?
Pernah dengar tak?
                     
                                 *^^(Seorang IBU mampu menjaga 10anaknya pada satu masa))^^*
                                 *^^((Tapi 10ANAK belum tentu mampu menjaga  ibu mereka))^^*

Hebatkan kasih ibu?Tapi bila fikir balik,pernah ke kita dengar pepatah
                     
                 *^^(Seorang AYAH mampu menjaga 10orang anaknya pada satu masa))^^*

       ????Tak pernah kann?Malah saya rasa tak ada punn..Tapi itu tak bermakna
Yang kasih ayah dan pengorbanannya tidak BERMAKNA SAMA SEKALI!Kann :)
                  Lagipun,kalau takde ayah,mana mungkin kita LAHIR d DUNIA nii kan ;)
Takkan mak kita lahirkan kita tanpa ayah pula kann :)
       Tapi,d sebabkan tajuk entry kali ni ialah kasih seorang ibu
 maka saya nak cerita pasal kasih ibuje..Heee,kasih ayah next entry okeyh :))
   okk,pernah tengok takk cerita BERSAMAMU TV3 ,?Mesti pernah tengok kann?
Taakk pernah tengok?wAWW!kEJAM tuu --'
                     Takkkan tak pernah langsung kott?Adehh!Ni mesti asyik tengok citer ultramen je kan?Bhahahaha!xD
            Takkpelaa,kalau tak pernah tengok p kat website tb3 and try tengok..Cer korang tengok episod by episod banyak pasal kasih seorang ibu atau kasih seorang ayah?Mesti pasal kasih ibu kan?Kenapa?
Sebabb biasanya yg dapat liputan HANGAT ialah pasal kasih ibu..Kenapa????
      Sebab IBU adalah seorang makhluk ALLAH yang banyak berjasa dalam hidup setiap manusia dan juga binatang..Ibu lahh yang mengandungkan kita,membawa kita selama 9bulan 10hari,melahirkan kita,sanggup                                  bertarung nyawa-nya asalkan kita dapat lahir ke duniani,menyusukan,menjaga,mendidik dan sebagainya :)
              Terlampau besar peranan dan pengorbanan ibu terhadap kitakan..Masa
kecil,ibu yang tukar kan pampers kita,basuh BERAK kita,sedut HINGUS kita,buang TAIK TELINGA kita
            ibu yang lap MUNTAH kita,ibu yang lap AIR MATA kita,ibu yang basuh LUKA kita,ibu yang dodoikan kita ehh,banyaklahh..Tak tertulis rasanya semua pengorbanan ibu terhadap kita..:')
    Sanggupkan ibu buat tu semua demi anaknya,demi KASIH TERHADAP PERMATANYA
Ibu langsung takk rasa geli dengan najis kita,hingus kita,tahi kita kann..
    Cuba dalam seminit ni,korang bayangkan bila ibu korang dahh tua,dah tak boleh jalan,
dahh takk boleh nak uruskan diri sendiri,dah tak boleh nak bersihkan diri..
    Sanggupke kita nak basuh BERAK mak kita??Yangg penuh dengan kekotoran,bau yang busuk,yang e          e..!Memang geli laa nak cakap..Then,sanggupke kita nak sedut HINGUS mak kita kalau hidung mak kita    tersumbat takk boleh bernafas?Lagi2 bila HINGUS mak kita tu WARNA HIJAU..Atau kita akan pilih jalan mudah dengan bagi tisu suruh mak kita hembus sendiri even mak kita
                    TAK MAMPU lakukannya?Atau kita    
cuma akan bagi vicks jee???Apa pula terjadi    
          kalau kita tengok TAIK TELINGA mak kita dahh banyak sangat sampai TERKELUARR?
            Adakah kita akan biarkan je?Atau kita akan ambil pengorek telinga dan korek dengan penuh kasih sayang atau lagi teruk kita KUTUK KATA MAK KITA PENGOTOR????
       Apaaa pula terjadi bila mak kita MUNTAHH?Adakah kita sanggup lap lendir kotor itu?Yang berbau      busuk dan hanyirtu?Atau kita akan suruh MAID kita(kalau kaya laa) yg tolong lapkan?Atau kita sambil lap        sambil MAKI2 makk kita?
                          Pernah nampak mak kita menangis takk?Pernah?Mesti pernah kan..Lagi2 time raya..
Bagii yang nakal tu,mesti lagi banyak kali tengok mak nangiskan
               Lagi2 pasal mak dahh tak tahan tengok kenakalan kita..
                              Sometimes,mak nangis sebab sedih tengok keadaan kita.
Apa yang kita buat bila nampak mak kita nangis??Biarkan?Rasa geli nak mati?
               Rasa menyampah?Rasa nak bagi penyepak?Bagi penampar suruh dia diam?
        Rasa bingit sebab asyik2 nangis?
Kalau tu yg korang rasa,agak2 apa pula yg korang akan lakukan time tangan mak korang luka berdarah      
                        sebab terkena pisau?
Biarkan?Ambil minyak gamat cepat2 then terus sapu?
                Menangiss seperti korang yg rasa sakit terkena pisau tu?
                                Ketawakan?Mengejek tanda dia careless?
Menyampah?Apaa?Apaa reaksi dan tindakan korang?Apaa yang korang akan buatt?

Kadang-kadang tanpa kita sedar semua perkara yang kita lakukan menyakiti hati hati kecil seorang    ibu.Menyakiti hati seorang manusia yang banyak berjasa dalam hidup kita.Tanpa DIA,siapalah kita
        Walau sekaya mana VVIP ,beliau takkan mampu jadi begitu tanpa seorang IBU
    Walau sepopular mana seorang ARTIS ,mereka xkan mampu jadi sebegitu tanpa seorang IBU
        Walau seHOT mana sekalipun sesorang itu,siapa mereka tanpa si IBU

Kadang2 kita jadi alpa,jadi leka dengan duniawi,dengan cinta pada pasangan tanpa sedar kita lupakan
     seseorang yg amat BERJASA dalam hidup kita..
          Cuba fikir sejanak apa yg saya tulis d bawahni betul atau tidak kadang2 terjadi pada kita
-->bila bercouple,semuanya indah,sampai kentut punn bau wangi.BERAK dia pun kalau boleh nak tlg
              basuhkan tanda kita syg dia
*Kalau makk?Mak kentut bau busuk sikit pun kalau boleh nak kecoh sekampung tanda geli
-->Bila jalan2 dgn GF kita time cuaca sejuk,kte nampak GF kita bersin sampai terkeluar HINGUS HIJAU
           dia  sebab kesejukan,then dengan pantas kita amek sapu tangan kita ,kita lap hingus dia walaupun    dlm hati rasa geli nak mati..Tapi d sebabkan nak tunjuk yg kte ni caring,kita buat dengan penuh kesopanan      dan kesusilaan
       *Tapi bila part IBU kita bersin,pergh!Jangan kata HINGUS HIJAU!HINGUS tanpa colour pun kte geli  pastu siap ckp IBU kte pengotor lagi!Isyh3!
        -->Bila nampak couple kita terkeluar TAIK TELINGA nya,kte terus ckp comel mcm coklat..Boleh gitu?--'
               *Dengan mak?Haisyhh,takk payah cakaplah kan..Macam2 jenis taikk kita samakan dgn TAIK TELINGA mak kita
--->Kalau couple kte pening then tetiba muntah dekat baju kita,Hamboi!Terus cepat bawa ke klinik,xpun  
           terus belikan panadol and ckp takkpe,xkesa muntah tu terkena baju korang even tu baju kesayangan korang  
          !Then,korang siap hantar couple korang ke rumah lagi..Kalau boleh sampai ke bilik!!OMG!=..='
*Kalau ibu!Jangan cakaplah..Tak pandang kanan kiri,depan belakang,apatah lagi pk pasal perasaan mak
      korang,terus jee korang sembur mak korang kann ..Even baju tu bukan baju kesayangan korang and  
          sebenarnya korang da nakk buang dahh baju tu haa ..Haisyhh!
-->Kalau korang nampak je setitis air mata couple korang,terusje korang pujuk cepat..Siap belikan choki2
       segala..Belikan bunga,teddy bear,EMAS!wAHHH!Kemaeenn lagii..Punya takutt couple korang merajuk
                  Sometimes,kalau couple korang sedih,korang siap nangis sekali tanda korang caring and syg sgt dekat dia kan
*Bila dengan ibu?Burfday IBU pun lupa,camne nak bg hadiah?Bila IBU nangis,korang buat dedd je,siap
      menganjing lagi mcm bebudak nangis..Kejamnya korang!
-->Kalau couple korang nangis pun korang dahh risau apatah lagi bila dia cedera kann..Pergh!Lautan api sanggup ku renangi konon!Puiihh!
*Kalau IBU nangis punn dahh tak peduli,apatah lagi bila dia luka..Memang xla kan nak jeling ..Apatah lagi nak tengok,belek-belek,letak ubat semua.

Lepas korang baca lukisan hati dr atas sampai la ke bawahni yg panjang meleborni,korang rasa betultak pe yg saya cakap?Betullakan?Kadang2 tanpa sedar kita buat macamtu kann..Tanpa kita sedar,bukan saja  
       tangan IBU kita terluka,malah hati DIA juga turut terluka saat melihat kita yg tak ambil risau dengannya dan sibuk ber-sms..Sedangkan ketika kita sedang tidur,tiba2 GF kita kol sebab jari dia terluka akibat terkena pisau,kita sanggup bangun dari tidur kita terus bergegas pergi rumah dia tok tengok apa yg dahh berlaku..Padahal rumah dia berpuluh batu jauhnya,kita terpaksa pakai kenderaan,isi minyak semua.Sedangkan bila IBU cedera,nak bangun dari duduk pun kita takk nak even jarak kita dengan IBU cuma sepuluh tapak kaki.
Kenapa?Kenapa kita buat macamtu?Apa lebihnya couple kita tu dari IBU kita?Apa kurangnya IBU kita tu dari couple kita?Adakah couple kita tu yg mengandungkan kita?melahirkan?menyusukan?menjaga kita?Hadirnya dia cuma beberapa hari cuma,sedangkan IBU kita?Dia lahir sebelum kita malah DIA yang lahirkan kita!.Apa pengorbanan couple kita pada kita?Setakat dia ada time susah?Time kita gembira?Adakah IBU tidak lakukan perkara yg sama?Sebenarnya COUPLE kita TAK LAYAK mendapat penghargaan sebegitu rupa berbanding IBU KITA.IBU kita RATU HATI kita..Couple kita cuma putera@puteri dlm hidup kita..Tanpa couple kita masih boleh hidup..Tanpa IBU,TAKKAN MUNGKIN kita hidup..
Sedarlah,hargai IBU anda ketika DIA masih lagi HIDUP.Jika DIA sudah PERGI nanti,kita juga yg akan menyesal.
       Sebenarnya,saya tulis semuani bukan bermakna saya anak yg baik,yg tak pernah lakukan atau memikirkan seperti yg d atas sana..Malah,kadang2 saya juga merasakan perlakuan sy terhadap IBU saya tidak adil berbanding perlakuan saya terhadap bekas X saya..Malah,saya juga kadang melakukan perkara yg sama,iaitu MENYAKITI HATI IBU.. Tapi,sebagai manusia,kita mmg xkn pernah lari dr kesilapan kann..
Jadi,segeralah mintak ampun dari IBUMU :')


Sejujurnya,saya mendapat ilham tok menulis entry ni berdasarkan apa yg saya lihat d rumah saya sendiri.
D mana sy melihat ayah saya yg berumur 60TAHUN menjaga atuk perempuan saya yag hampir berusia 100 tahun.Setiap hari melihat ayah saya cebokkan atok saya ketika mandi,memandikan,pakaikan pampers buat sy terfikir..Adakah sy mampu berbuat begitu saat ayah dan ibu saya memerlukan penjagaan yg sebegitu.Walaupun ayah saya tidak kuat,ayah saya tetap dukung atok saya kehulur kehilir kerana atok saya susah nak berjalan..Itu juga buat saya terfikir.Adakah saya mampu melakukannya?Melihat kesabaran ayah saya menjaga dan melayan kerenah atok saya,membuatkan terdetik d hati saya,adakah sy mampu jadi anak sebaik ayah saya?Bukan niat ingin berbangga lalu bongkak,tapi jujur saya ckp..Saya tersentuh melihatnya..Walaupun ayah saya seorang yg agak panas baran,tapi kasih sayangnya terhadap atok saya mengatasi segala.Terserlah sikap lebutnya d sebalik sikap kasarnya.D situ membuatkan saya semakin terfikir adakah sy mampu jadi anak terbaik tok ibu dan bapa saya dan mampu menjaga mereka tika mereka tua kelak.OH TUHAN!Sungguh,aku kecewa dgn sikapku sendiri..Jadi,say menulis entry ini cuma untuk mengingatkan diri saya sendiri dan kamu semua agar berbuat baiklah pada IBU BAPA kita selagi DIA masih ada lg dengan kita.Jangan sesekali lupakan mereka..Semoga entry kali ni dapat memberikan pedoman  kepada kita semua lepasni..InsyaALLAH!(^_^)
Dan saya jugakk nak berjanji pd emak saya NORHAYATI BINTI AMIR bahawa "mak,akak janji akan
           jaga mak bila mak dahh tua nanti.InsyaAllah akak akan jadi anak yang baik.
Tak dapat jadi anak terbaek,jadi baikk banyak pun jadila..Hhheeww :D"

*Sorry sebab entry ni banyak kaitkan sikap lelaki terhadap GF and ibunya daripada sikap gurl terhadap BF adn ibunya..Susah laa nk bagi contoh..Hahaha..Ok,sampai bertemu lagi d lukisan hati akan datang..Takecare,DON'T MISS ME SO MUCH!(^0^)
Terima kasih kerana sudi membaca . Suka ? Like dan follow la :)

No comments:

Hak milik persendirian atas nama Nur Amirah Mohd Monil